Werking kleuterschool

Waarom kiezen we voor groeiklassen in onze kleuterschool?

Groei en bloei: elke kleuter wil groot zijn. Maar daarvoor moet je flink groeien, letterlijk én figuurlijk.
Groeiklassen bieden de mogelijkheid om beter in te spelen op de individuele ontwikkelingsbehoeften van elk kind. Doordat niet de leeftijd, maar de groeimogelijkheden het uitgangspunt vormen, kunnen kinderen op hun eigen tempo leren en worden ze aangemoedigd om zowel zelfstandigheid, sociale vaardigheden als samenwerking te ontwikkelen.

RRR – rust, respect en regelmaat: de eigen kleutergroep is de veilige plaats met de vertrouwde vriendjes en leerkracht. De buurklassen zijn spannende plekjes om af en toe te ontdekken.
De variëteit in leeftijden en niveaus binnen de klas én buurklassen biedt een rijkere leer- en speelomgeving. Leerkrachten kunnen lessen en activiteiten beter afstemmen op de verschillende behoeften van de kinderen. B.v. thema’s kunnen samen opgestart worden of activiteiten kunnen samen uitgediept worden.

Samen!: samen leren, samen spelen en samen genieten vinden we erg belangrijk. Ons motto: ik help jou en jij helpt mij!
In groeiklassen leren jongere en oudere kinderen van en met elkaar. Oudere kinderen zijn vaak en voorbeeld voor de jongsten, wat hun zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel vergroot, terwijl jongere kinderen genieten van de extra ondersteuning en voorbeelden. Oudere kinderen vinden het ook vaak fijn om voor de jongsten te zorgen.

Wat houdt dit precies in voor onze kleuterschool?

We hebben klassen voor de jongste kleuters (2,5 en 3 jaar) en aparte klassen voor de oudste kleuters (4 en 5 jaar).