Muziek op school

Dit schooljaar begon met iets nieuws… Juf Kris geeft muzieklessen in de hele lagere school.

In het eerste leerjaar maakten ze kennis met de zeppelin. Ze stegen samen op en maakten een vlucht. Het was leuk om instrumenten te gebruiken en samen te zingen.

Weten jullie wat Salsa is? Het tweede leerjaar weet het nu wel. Ze bekeken filmpjes over Salsa dansen en bedachten zelf pasjes. Het lied ‘Eh leh leh’ zingen de mensen als ze goed nieuws krijgen.
Op de instrumenten spelen en tegelijkertijd meezingen was niet zo gemakkelijk. Maar het resultaat was toch mooi.

Het derde leerjaar leerde over herhalen en echo-muziek. Een componist in Italië vond dat uit toen hij met zijn zoontje in de basiliek  San Marco was. De componist moest voor de hertog nieuwe muziek bedenken, muziek die nog niemand kende.
De jongens en meisjes van het derde leerjaar zongen het lied ‘He Ba Be Rie’ en bedachten er pasjes en gebaren bij. Dat deden ze ‘in echo’.

Het vierde leerjaar ging op ontdekking met trommelmuziek uit Afrika. Ze oefenden en speelden  verschillende ritmes. Ze zongen het lied ‘Eje Kalo’ en begeleidden zichzelf met verschillende instrumenten.

Het vijfde leerjaar had nog wat heimwee naar de vakantie. Tijdens deze warme dagen was ‘Sundance’ ook helemaal op zijn plaats.
Ze oefenden ritmes en speelden mee met slaginstrumenten met twee verschillende tonen en de boomwhackers.

Ken jij het verschil tussen reggae en calypso? Het zesde leerjaar nu wel. Ze ontdekten dat er bands zijn die calypso muziek spelen. Dat is zoiets als bij ons de fanfare of de harmonie.  De muzikanten daar spelen op steeldrums; een soort van grote ijzeren vaten.
We leerden dat de arbeiders vroeger niet mochten praten tijdens het werken. Maar ze mochten wel zingen. Daarom verpakten ze alle roddeltjes maar in een lied. Wij leerden ‘Aiko Aiko’.

De volgende weken gaan we nog veel zingen en musiceren. Er zijn veel instrumenten in de muziekklas die we stilletjes aan gaan ontdekken en gebruiken.

Enkele filmpjes kan je hier bekijken.