Ingebruikname nieuwe speelplaats

Het is eindelijk zover… met trots kondigen we aan dat onze gloednieuwe speelplaats klaar is voor gebruik! Een feestelijke opening, met vreugdevolle kreten van de kinderen, een toost met kinderchampagne, heeft de speelplaats officieel ingewijd.

Benieuwd naar hoe het gegaan is? Bekijk het filmpje van de openingen het liedje van de kinderen

Onze speelplaats is veel meer dan alleen een stukje terrein. Het is een wereld op zich – een groene oase, uitdagend en avontuurlijk. Een plek waar kinderen kunnen klauteren, klimmen, rennen, springen, maar ook hun verbeelding kunnen laten spreken in fantasie- en rollenspellen, of rust kunnen vinden in geborgen hoekjes. Hier kan elk kind ‘groeien en bloeien’.

Dagelijks biedt de speelplaats tal van ervaringen aan: contact met de natuur, de wisselende seizoenen, planten en dieren – allemaal inspiratiebronnen voor educatieve activiteiten. Niet alleen in de buitenlucht, maar ook binnen in de klas merken we dat leerlingen na een groene speelpauze over het algemeen rustiger zijn. Een groene speelplaats heeft niet alleen voordelen voor het milieu, maar kan ook mensen samenbrengen, zelfs buiten de schooluren, want ook de buurt kan toegang krijgen.

Samen streven we ernaar om plezier te hebben en nieuwe mogelijkheden te ontdekken op onze speelplaats, met duidelijke schoolafspraken zoals RRR (Rust, Respect, Regelmaat). We gebruiken daarbij 3 gouden regels nl. zorg voor jezelf, zorg voor een ander en zorg voor materiaal!

Hoe zijn we als school het vergroeningstraject aangegaan? Enkele jaren geleden hebben we ons toegewijd aan het jaarthema ‘Buur Natuur’, waarbij we onder begeleiding van Energy Challenges en MOS (Milieuzorg op School) aandacht hebben besteed aan klimaatverandering, biodiversiteit, duurzaamheid, en energie. Dit heeft geresulteerd in het idee om ons ‘hitte-eiland’, oftewel de speelplaats, aan te pakken. Na een grondige bevraging onder ouders en kinderen heeft de school in samenwerking met een architect het plan uitgewerkt.

Het vernieuwen van de speelplaats, met de nadruk op vergroening en duurzaamheid, heeft invloed gehad op de schoolwerking. We willen de gemeente, leerkrachten, kinderen en ouders hartelijk bedanken voor hun hulp, vertrouwen en geduld. Hoewel het niet altijd gemakkelijk was om keuzes te maken binnen het budget en de timing, kijken we met trots naar het eindresultaat. Gelukkig konden we rekenen op tal van sponsoring en subsidies. Maar het gaat verder dan alleen vergroenen – we vangen nu ook regenwater op dat wordt hergebruikt voor onze toiletten en groenvoorziening. Bovendien hebben we gedacht aan de toekomst met een fiberklaar systeem, geoptimaliseerde beveiliging, volledige toegankelijkheid voor iedereen, en eenvoudige toegang voor externe gebruikers. Onze speelplaats is niet alleen een plek om te spelen, maar ook een voorbeeld van duurzaamheid en samenwerking.

Wij zijn alvast trots op het resultaat! Kom zeker eens kijken op 17 maart. We stellen de speelplaats voor iedereen open van 13u30 tot 17u.

In de pers: